Dzisiejszym tematem wpisu będzie zagadnienie dotyczące ćwiczeń kategoryzacji. Jak zapewne wiecie Ignacy jest już w takim wieku, że ten temat mamy teoretycznie zamknięty. No może prawie, bo ćwiczeń kategoryzacji tematycznej może być tak wiele, że na pewno znalazło by się coś co by go zainteresowało.
Ale wracając do tematu, na początek napiszę kilka słów o tym czym są ćwiczenia kategoryzacji na czym polegają i jakie są ich rodzaje.
Umiejętnością kategoryzowania nazywamy zdolność do dostrzegania cech wspólnych oraz różniących, pośród określonego zbioru, umiejętnością grupowania ich według określonych zasady nazywamy kategoryzowaniem.
Ćwiczenia dokonywania kategoryzacji usprawniają:
- logiczne myślenie,
- analizę wzrokową,
- wnioskowanie,
- uczą reguł językowych i społecznych.
Wyróżniamy kategoryzacje atematyczną gdzie należy odpowiednio dopasować określone cechy. Przykładami są tu kategoryzacje według:
- koloru,
- kształty,
- wielkości,
- grubości,
- wysokości,
- szerokości,
- czy miękkości (tutaj ulubioną kategoryzacją Ignacego było oddzielenie kulek hydrożelowych od szklanych które były tej samej wielkości i koloru)).
Po opanowaniu przez dziecko kategoryzacji atematycznych (łatwiejszych), przechodzimy do kategoryzacji tematycznych. I tu w odróżnieniu do poprzednich przykładów, dziecko musi wykazać się nie tyle umiejętnościami wzrokowymi i kojarzenia co konkretna wiedzą. Tutaj należy dokonać podziałów według określonych kategorii. A przykłady mogą być mnożone w nieskończoność.
Kilka przykładów kategoryzacji tematycznych, które Ignacy lubił najbardziej:
- owoce / warzywa,
- zwierzęta / rośliny,
- zwierzęta latające / pływające / biegające,
- pojazdy jeżdżące / pływające / latające,
- ubrania letnie / zimowe,
- zwierzęta leśne / domowe / hodowlane,
- zmysły (materiały do pobraniu TUTAJ),
Jak widzicie przykładów kategoryzacji tematycznej można mnożyć bardzo dużo :-)
Na koniec chciałam napisać o jeszcze jednym rodzaju kategoryzacji, mianowicie o kategoryzacji dwutorowej. Tutaj dziecko musi dokonać odpowiedniego dopasowania uwzględniając dwie odrębne cechy.
Poniżej przykład kategoryzacji dwutorowej gdzie należy w pierwszej kolejności odpowiednio dopasować paradygmat do planszy a następnie umieścić w ramce o odpowiednim kolorze.
Plansze przygotowałam Ignacemu ok roku temu, obecnie rzadko po nie sięgamy, ale w przeszłości służyłam nam bardzo często jako ćwiczenie kategoryzacji oraz nauki czytania. Takie dwa w jednym :-)
Super bardzo mi się podoba
OdpowiedzUsuń:-) Cieszy mnie to :-) pobieraj i bawicie się :-0
UsuńSuper bardzo mi się podoba
OdpowiedzUsuń