Jeżeli jesteście przeciwnikami gier komputerowych dla dzieci tak samo jak ja, ale jednocześnie nie chcecie aby Wasze dziecko "traciło to coś", mamy dla Was alternatywne rozwiązanie.
Prezentujemy Tetra - Trax od Educational Insights, współczesną niekomputerową wersję klasyka, który swoją światowa premierę miał w roku 1084 w ZSRR. Gra tertis stworzona przez zespołu Pażytnowa w Akademii Nauk ZSRR w Moskwie na komputerze Elektronika 60, jest jedna z najpopularniejszych gier na świecie, inspirowana grą "Pentomino".
Pierwsza wersja posiadanej przez nas gry powstała w 2002, zdobywając w tym samym roku liczne nagrody i wyróżnienia.
Gra składa się z:
- podstawki i białej matrycy, które po złożeniu tworzą całość,
- 12 białych płytek (puzzli)o różnych kształtach i wielkościach,
- 12 czarnych płytek (puzzle) o różnych kształtach i wielkościach.
Przeźroczysta matryca ma wewnątrz zamontowane szyny, które biegną pionowo w dół, natomiast płytki posiadają wyżłobienia w określonych miejscach, dzięki czemu są wsuwane do matrycy. Takie rozwiązanie uniemożliwia umieszczenie płytek w dowolnej pozycji. Płytka musi być tak ułożona aby wyżłobienia na niej dopasowały się do szyn. Daje to możliwość umieszczenia puzzla tylko w dwóch z czerech pozycji. Dzięki takiemu rozwiązaniu gra jest znacznie ciekawsza, ponieważ konieczne jest przeanalizowanie i użycie najkorzystniejszego układu z posiadanych przez siebie elementów.
Zdjęcie poniżej przedstawia płytkę z dwoma wyżłobieniami
Przebieg gry
Każdy z graczy otrzymuje 12 płytek w tym samym kolorze (grać może jedynie 2 graczy). Następnie gracz, który rozpoczyna grę umieszcza jedną z posiadanych plakietek w matrycy. Po tym to samo czyni drugi gracz. Punkty uzyskuje gracz w chwili gdy jego płytka którą właśnie umieścił w matrycy dotyka innej płytki przeciwnika (tyle ile płytek dotyka tyle gracz otrzymuje punktów). Grę wygrywa ten kto zdobędzie większą liczbę punktów.
Na podstawce pod matrycą znajduje się miejsce do zaznaczania ilości punktów. Ale my podczas gry nie korzystamy z niego, gdyż małe strzałeczki znajdujące się tam przesuwają się bardzo ciężko, więc spisujemy wynik na kartce a po zakończonej rozgrywce zaznaczamy wynik strzałkami :-) Jan na załączonym poniżej zdjęciu.
Możliwy jest również wariant dla jednego gracza. W tym przypadku celem gry jest umieszczenie wszystkich 24 elementów w matrycy bez pozostawiania wolnych pól. Jest to o tyle utrudnione, iż jak już wcześniej wspomniałam, płytki nie mogą być umieszczane w dowolnej pozycji, ze względu na zamontowane w niej szyny.
Gra jest wspaniałą zabawą jak również nauką. Ćwiczy logiczne myślenie, spostrzegawczość, kombinatorykę, uczy przewidywać skutki.
Polecamy tym dużym jak i tym małym
Prezentujemy Tetra - Trax od Educational Insights, współczesną niekomputerową wersję klasyka, który swoją światowa premierę miał w roku 1084 w ZSRR. Gra tertis stworzona przez zespołu Pażytnowa w Akademii Nauk ZSRR w Moskwie na komputerze Elektronika 60, jest jedna z najpopularniejszych gier na świecie, inspirowana grą "Pentomino".
Pierwsza wersja posiadanej przez nas gry powstała w 2002, zdobywając w tym samym roku liczne nagrody i wyróżnienia.
Gra składa się z:
- podstawki i białej matrycy, które po złożeniu tworzą całość,
- 12 białych płytek (puzzli)o różnych kształtach i wielkościach,
- 12 czarnych płytek (puzzle) o różnych kształtach i wielkościach.
Przeźroczysta matryca ma wewnątrz zamontowane szyny, które biegną pionowo w dół, natomiast płytki posiadają wyżłobienia w określonych miejscach, dzięki czemu są wsuwane do matrycy. Takie rozwiązanie uniemożliwia umieszczenie płytek w dowolnej pozycji. Płytka musi być tak ułożona aby wyżłobienia na niej dopasowały się do szyn. Daje to możliwość umieszczenia puzzla tylko w dwóch z czerech pozycji. Dzięki takiemu rozwiązaniu gra jest znacznie ciekawsza, ponieważ konieczne jest przeanalizowanie i użycie najkorzystniejszego układu z posiadanych przez siebie elementów.
Zdjęcie poniżej przedstawia płytkę z dwoma wyżłobieniami
Przebieg gry
Każdy z graczy otrzymuje 12 płytek w tym samym kolorze (grać może jedynie 2 graczy). Następnie gracz, który rozpoczyna grę umieszcza jedną z posiadanych plakietek w matrycy. Po tym to samo czyni drugi gracz. Punkty uzyskuje gracz w chwili gdy jego płytka którą właśnie umieścił w matrycy dotyka innej płytki przeciwnika (tyle ile płytek dotyka tyle gracz otrzymuje punktów). Grę wygrywa ten kto zdobędzie większą liczbę punktów.
Możliwy jest również wariant dla jednego gracza. W tym przypadku celem gry jest umieszczenie wszystkich 24 elementów w matrycy bez pozostawiania wolnych pól. Jest to o tyle utrudnione, iż jak już wcześniej wspomniałam, płytki nie mogą być umieszczane w dowolnej pozycji, ze względu na zamontowane w niej szyny.
Gra jest wspaniałą zabawą jak również nauką. Ćwiczy logiczne myślenie, spostrzegawczość, kombinatorykę, uczy przewidywać skutki.
Polecamy tym dużym jak i tym małym
Wpis powstał w ramach projektu #grajmy
wyjątkowo w tym wypadku wersja elektroniczna bardziej do mnie przemawia...
OdpowiedzUsuńpewnie dlatego, że nie ma tu takich tańczących "krakowianek" jak w naszym starym Nintendo :D
chyba robię się sentymentalna, ale aż miło powspominać :)
Chyba wolę tetrisy na ekranie...
OdpowiedzUsuń