Przejdź do głównej zawartości

Czym jest i jak korzystać z Ruchomego Alfabetu - BLADUS Project

Temat jaki zostanie dzisiaj poruszony w tym artykule jest odpowiedzią na Wasze pytania. Wielokrotnie, gdy tylko pisałam o metodzie Montessori, zasypywaliście mnie pytaniami o różne pomoce, jednak najczęściej padało pytanie o ruchomy alfabet, do czego służy, jak na nim pracować i kiedy wprowadzać, to były najczęstsze wątpliwości. Dlatego dziś postaram się wyjaśnić czym tak na prawdę jest ruchomy alfabet i jak na nim procować. 




Czym jest ruchomy alfabet!!!

Na początek wyjaśnię czym tak na prawdę jest ruchomy alfabet. Otóż jest to pomoc typowo montessoriańska, która służy do nauki pisanie na zasadzie komponowania wyrazów z liter. Należy tu wyraźnie zaznaczyć, iż z zasady dzieci nie czytają wyrazów które "napisały" przy pomocy ruchomego alfabetu, zadanie kończy się na jego złożeniu z odpowiednich liter przyporządkowanych poszczególnym dźwiękom. Tak więc jest to typowa pomoc służąca do nauki pisania. Co ciekawe w metodzie Montessori to właśnie nauka pisania jest przed nauką czytania, która staje się naturalnym i bardzo sensorycznym procesem, bardzo często powstałym obok nauki pisania przy pomocy ruchomego alfabetu, gdyż bardzo często dzieci potrafiące w ten sposób komponować wyrazy, w pewnym momencie odkrywają, iż potrfią je przeczytać.   



Kiedy wprowadzić pracę na ruchomym alfabecie!!!

Kiedy można zacząć pracować na ruchomym alfabecie? To także bardzo często zadawane przez Was pytanie. Ze względu na podział pracy na trzy poziomy trudności (różowy, niebieski i zielony) zabawy z ruchomym alfabetem można wprowadzać już w okolicach 4 roku życia. Co ważne, dziecko nie musi rozpoznawać wszystkich liter, do poziomu różowego wystarczy, że będzie znało ich 9. Na tym etapie dzieci "piszą" wyrazy krótkie, bez zmiękczeń (ś, ć) czy dwuznaków (rz, cz). Z reguły są to wyrazy trzyliterowe jak lis, dom, kot itp. Ten etap to także wprowadzanie nowych liter, z reguły dzieci same podnosząc daną literę pytają co to za litera i poprzez włączanie jej do "pisania" zapamiętują ją. Podsumowując, pracę na ruchomym alfabecie można rozpocząć z dziecki w wieku przedszkolnym, który rozpoznaje co najmniej 9 liter. 






Jak wygląda ruchomy alfabet!!!


Teraz przejdziemy do samego alfabetu i informacji technicznych. Otóż ruchomy alfabet to litery wycięte z drewna w kilku egzemplarzach (w zależności od zestawu). To co jest charakterystyczne, to kolorystyka. Samogłoski są zawsze koloru czerwonego, natomiast spółgłoski są koloru niebieskiego. Całość znajduje się pudełku podzielonym na przegródki.  


My posiadamy ruchomy alfabet litery pisane małe firmy BLADUS Project. Nasz zestaw składa się ze 146 elementów (po 4 sztuka każdej spółgłoski oraz po 6 sztuka każdej samogłoski) oraz kropki i kreski. Jednak na stronie producenta znajdziecie bardzo szeroki wybór różnych zestawów w tym litery duże pisane. Wysokość liter wynoszą odpowiednie ok 5,10 i 15 cm. Oczywiście pudełko jest integralną częścią zestawu i jest wliczone w cenie. 






Posiadamy również dwuznaki firmy BLADUS Project, które są kompatybilne z ruchomym alfabetem. Zestaw składa się z 14 elementów czyli siedmiu dwuznaków w dwóch egzemplarzach. Wszystkie dwuznaki są koloru niebieskiego i znajdują się w drewnianym pudełku z zamknięciem.  




Produkty firmy BLADUS Project powstają w całości w pracowni rękodzieła i wyróżniają się najwyższą jakością. Każdy element został idealnie wykończony i pomalowany bezpiecznymi dla dzieci farbami. Mimo, iż bardzo się starałam, nie znalazłam jednej choćby najmniejszej skazy, której mogłabym się przyczepić. Co oczywiście bardzo mnie cieszy, gdyż mam pewność, że moje dzieci korzystają z bezpiecznych i o najwyższej jakości produktów.


Jak pracować z ruchomym alfabetem!!!

Jak pracować z ruchomym alfabetem? Jak już wspomniałam, założeniem pracy na ruchomym alfabecie jest "pisanie" na zasadzie komponowania wyrazów z liter. Bardzo często praktykowaną metodą jest podpisywanie przez dziecko danego przedmiotu lub obrazka. Poniżej kilka przykładów :-)












Ruchomy alfabet to bardzo sensoryczny ale i kreatywny materiał do pracy z dzieckiem. Jest wiele możliwości jego wykorzystania, nie tylko typowo do nauki pisania czy poznawania liter, choć te można poznawać na przykład podczas rozwijania jednocześnie inteligencji matematycznej. Zapytacie w jaki sposób? Otóż dzięki temu, iż mamy po kilka sztuka każdej z liter, zestaw sprawdza się także świetnie do układania i uzupełniania sekwencji, naśladowania wzorów czy do ćwiczeń percepcji wzrokowej. 












Ruchomy alfabet to bardzo wartościowy i dający wiele możliwości zabaw materiał dydaktyczny. To świetny przykład na to, iż nauka może być przyjemna i ciekawa. Ze wszystkich posiadanych przez nas pomocy montessoriańskich, to właśnie ruchomy alfabet jest naszym zdaniem najciekawszą. Jeżeli zastanawialiście się, czy warto zainwestować w tą pomoc, to zapewniam Was, że 



WARTO!!! 


Ruchomy alfabet znajdziecie TUTAJ



Komentarze

  1. Taki alfabet to wspaniała sprawa. Metoda Montessori bardzo mnie interesuje. Miałam z jej zakresu pytanie na obronie studiów podyplomowych, mam wiele książek na ten temat. Ostatnio zrobiłam nawet kurs z wykorzystania elementów metody Montessori podczas zajęć w przedszkolu. Pomyślę o takim alfabecie dla nas. Kilka pomocy w sucho Montessori mam na liście.

    OdpowiedzUsuń
  2. Przeczytałam z dużym zainteresowaniem. Nie miałam pojęcia ze takie cos istnieje

    OdpowiedzUsuń
  3. To jest świetne! Pierwszy raz o ruchomym alfabecie słyszę, ale zachwycił mnie !

    OdpowiedzUsuń
  4. Z taką pomocą nauka może być bardzo ciekawa :)

    OdpowiedzUsuń
  5. Świetny pomysł, z takimi pomocami nauka na pewno jest łatwieijsza szysza i przyjemniejsza :)

    OdpowiedzUsuń
  6. Przyznam, że jestem pod wrażeniem jakości wykonania tej pomocy edukacyjnej, możliwości kształtowania umiejętności czytania i pisania, a przynajmniej oswajania wzroku ze literami. :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Pomysł na prezent dla maluchów jak najbardziej podchwytuję, drewniane zabawki znajdują u mnie uznanie.

      Usuń
  7. Świetna pomoc dydaktyczna. Na pewno ten alfabet sprawdziłby się w pracy z moimi przedszkolakami. I ta jakość wykonania na "6". :)

    OdpowiedzUsuń
  8. Nie miałam pojęcia że takowy jest A

    OdpowiedzUsuń
  9. Czytałam z wielkim zainteresowaniem, bo pierwszy raz słyszę o czymś takim :D
    TheBookMyFantasy

    OdpowiedzUsuń
  10. Bardzo podoba mi się taka wersja nauki. Nauka staje się przyjemniejsza :)

    OdpowiedzUsuń
  11. Wspaniale wykonany alfabet, z dbałością o każdy szczegół. Nauka w towarzystwie takich pomocy edukacyjnych to sama przyjemność!

    OdpowiedzUsuń
  12. niesamowicie wygląda i ta walizka <3 cudo

    OdpowiedzUsuń
  13. Bardzo ciekawe, szkoda że nie mam takich małych dzieci,
    współczesne metody nauki dzieci są szalenie fascynujące :-)

    OdpowiedzUsuń
  14. pomijając kwestie edukacyjne. ale pięknie wykonany <3<3<3

    OdpowiedzUsuń

Prześlij komentarz

Popularne posty z tego bloga

Ponad 100 pomysłów na prace plastyczne dla dzieci

Dla wszystkich którzy lubią kreatywne zabawy postanowiłam zabrać w jednym miejscu ponad..... pomysłów na prace plastyczne. Proste w wykonaniu, nie potrzebują dużych nakładów materiałów ani czasu. Mamy nadzieje, że spodoba Wam się takie zestawienie :-)  

Niezbędnik każdego chłopaka oraz Niezbędnik akażdej dziewczyny. Jak ogarnąć dojrzewanie - Wydawnictwo Debit

Dziś chciałam Wam przybliżyć dwie bardzo wartościowe książki, które w bardzo prosty, przystępny a przy tym subtelny sposób opisują zmiany jakie powstają w ciele dojrzewającego nastolatka. Dwa niezbędniki, jeden skierowany do chłopców, drugi do dziewczynek, to książki, które powinny trafić w ręce każdego nastolatka. Publikacje ukazały się na rynku nakładem Wydawnictwa Debit .

Uciekający pieprz - "Wakacyjne PIĄTKI z eksperymentami"

Kolejny wakacyjny piątek i kolejny eksperyment w ramach inicjatywy "Wakacyjne PIĄTKI z eksperymentami ", której pomysłodawczynią jest  Karolowamama .  Do wykonania naszego eksperymentu - uciekający pieprz - potrzebujemy: - miski/głębokiego talerza, -  pieprzu, - płynu do naczyń, - małego pojemnika, - wody.