Dzisiaj wraz z Ignacym chcieliśmy Wam zaprezentować kolejną bardzo ciekawą pomoc dydaktyczną, a będzie to Tablica 100 Montessori. Pokażemy Wam, jak można wykorzystać na pozór jednozadaniową tablicę na wiele sposobów świetnie się przy tym bawiąc i ucząc jednocześnie.
Zanim jednak przejdziemy do poszczególnych zadań pokrótce napiszę kilka zdań o samej tablicy. Zestaw składa się z niebieskiej tablicy z drewnianą ramką o wymiarach 30 cm x 30 cm. Natomiast cała tablica podzielona jest na 100 kwadratów o wymiarach 3 cm x 3 cm. W lewym górnym rogu nadrukowana jest cyfra 1, która to oznacza początek układania. Do tablicy dołączone jest także drewniane pudełko z dwiema przegródkami, w którym to znajduje się 100 białych kwadratowych kafelków z nadrukowanymi numerami od 1 do 100. Całość wykonana została bardzo starannie i prezentuje się bardzo estetycznie.
Przechodząc do prezentacji poszczególnych zadań, chciałam zaznaczyć, że nie zaprezentujemy w niej wszystkich możliwości jakie daje Tablica 100 a jedynie naświetlimy potencjał jaki ona stwarza:-)
1)
Zabawę z tablicą rozpoczynamy od jej ułożenia dziesiątkami. Przygotowujemy po kolei 10 płytek, które rozkładamy przed tablicą w kolejności losowej a zadaniem dziecka jest ułożenie ich w odpowiedniej kolejności. Tak samo postępujemy w kolejnymi dziesiątkami do momentu, aż cała tablica zostanie ułożona.
2)
W drugiej wersji zadaniem dziecka jest ułożenie tablicy w odpowiedniej kolejności wybierając poszczególne płytki z całości zbioru.
Odczytanie po kolei całej tablicy przy jednoczesnym wskazywaniu odczytywanej liczby.
4)
Inną wersją może być odnajdywanie i wskazywanie liczby podanej przez inną osobę (w tym przypadku liczby podajemy w kolejności losowej).
5)
Kolejną zabawą jest uzupełnianie liczb, które zostają wyjęte z tablicy w określonym układzie.
6)
To samo ćwiczenie można wykonać od tyłu czyli udzielić instrukcji słownej, które liczby dziecko ma wyjąć z planszy.
7)
Tablica 100 sprawdza się idealnie do nauki o liczbach parzystych i nieparzystych. My używamy plastikowych krążków, które służą Ignacemu do wykonywania określonych poleceń. Poniżej zaznacza wszystkie liczby parzyste, jednocześnie pozostawiając liczby nieparzyste odsłonięte.
8)
Krążki wykorzystujemy również do zasłaniania określonych liczb, które po usłyszeniu instrukcji słownej Ignacy odnajduje na planszy.
9)
Jak również do liczenia co 2,3,4... itd.
10)
Kolejna zabawa to uzupełnienie planszy kafelkami wyciągniętymi przypadkowo, bez żadnej reguły.
11)
Jedną z trudniejszych wersji zadań podczas pracy z tablicą 100 jest jej ułożenie w losowej kolejności. Obok tablicy rozkładamy wszystkie kafelki po czym dziecko wybiera losowo jedną z nich i umieszcza na planszy w odpowiednim miejscu. Czynność tą powtarza do momentu ułożenia całej tablicy.
Na koniec jeszcze prezentacja kart, które zrobiłam Ignacemu. Karty posiadają wzory, które należy ułożyć na tablicy za pomocą płytek z liczbami. Każda liczba na wzorze odpowiada swojemu miejscu na tablicy.
12)
Czyli ostatnią zabawą jaką Wam dzisiaj prezentujemy jest odwzorowywanie wzorów za pomocą liczb. Ignacemu bardzo taka zabawa się spodobała. Na chwilę obecną przygotowałam jedynie 6 wzorów, jednak już wiem, że w najbliższej przyszłości zrobię kolejne :-)
Tak jak wspomniałam już wcześniej zaprezentowane przez nas 12 pomysłów na wykorzystanie tablicy 100 to tylko początek możliwości jakie ta pomoc dydaktyczna daje. Z czasem na pewno zaprezentujemy kolejne nasze zabawy :-) Także jeżeli zastanawialiście się czy warto zakupić taką tablicę, to gwarantuje Wam, że warto. Możliwości jej wykorzystania jest wiele, a jako narzędzie rozwijające umiejętność liczenia, utrwalania liczb i ich symboli oraz pomagające zapamiętać ciąg liczb od 1 do 100 sprawdza się idealnie.
Polecamy gorąco!!!
Niesamowita w swojej prostocie pomoc.
OdpowiedzUsuńTakie pomoce to skarb 😃
OdpowiedzUsuń