Przejdź do głównej zawartości

Kategoryzacja dwutorowa z paradygmatami

Dzisiejszym tematem wpisu będzie zagadnienie dotyczące ćwiczeń kategoryzacji. Jak zapewne wiecie Ignacy jest już w takim wieku, że ten temat mamy teoretycznie zamknięty. No może prawie, bo ćwiczeń kategoryzacji tematycznej może być tak wiele, że na pewno znalazło by się coś co by go zainteresowało. 



Ale wracając do tematu, na początek napiszę kilka słów o tym czym są ćwiczenia kategoryzacji na czym polegają i jakie są ich rodzaje.

Umiejętnością kategoryzowania nazywamy zdolność do dostrzegania cech wspólnych oraz  różniących, pośród określonego zbioru, umiejętnością grupowania ich według określonych zasady nazywamy kategoryzowaniem. 

Ćwiczenia dokonywania kategoryzacji usprawniają:
- logiczne myślenie,
- analizę wzrokową,
- wnioskowanie,
- uczą reguł językowych i społecznych.

Wyróżniamy kategoryzacje atematyczną gdzie należy odpowiednio dopasować określone cechy. Przykładami są tu kategoryzacje według:
- koloru, 
- kształty,
- wielkości,
- grubości,
- wysokości,
- szerokości,
- czy miękkości (tutaj ulubioną kategoryzacją Ignacego było oddzielenie kulek hydrożelowych od szklanych które były tej samej wielkości i koloru)).

Po opanowaniu przez dziecko kategoryzacji atematycznych (łatwiejszych), przechodzimy do kategoryzacji tematycznych. I tu w odróżnieniu do poprzednich przykładów, dziecko musi wykazać się nie tyle umiejętnościami wzrokowymi i kojarzenia co konkretna wiedzą. Tutaj należy dokonać podziałów według określonych kategorii. A przykłady mogą być mnożone w nieskończoność. 

Kilka przykładów kategoryzacji tematycznych, które Ignacy lubił najbardziej:
- owoce / warzywa,
- zwierzęta / rośliny, 
- zwierzęta latające / pływające / biegające,
- pojazdy jeżdżące / pływające / latające,
- ubrania letnie / zimowe,
- zwierzęta leśne / domowe / hodowlane,
- zmysły (materiały do pobraniu TUTAJ),

Jak widzicie przykładów kategoryzacji tematycznej można mnożyć bardzo dużo :-)

Na koniec chciałam napisać o jeszcze jednym rodzaju kategoryzacji, mianowicie o kategoryzacji dwutorowej. Tutaj dziecko musi dokonać odpowiedniego dopasowania uwzględniając dwie odrębne cechy. 

Poniżej przykład kategoryzacji dwutorowej gdzie należy w pierwszej kolejności odpowiednio dopasować paradygmat do planszy a następnie umieścić w ramce o odpowiednim kolorze.    
Plansze przygotowałam Ignacemu ok roku temu, obecnie rzadko po nie sięgamy, ale w przeszłości służyłam nam bardzo często jako ćwiczenie kategoryzacji oraz nauki czytania. Takie dwa w jednym :-)
  


























Dla chętnych plansze do pobrania TU, TU, TU i TU 

Komentarze

Prześlij komentarz

Popularne posty z tego bloga

Ponad 100 pomysłów na prace plastyczne dla dzieci

Dla wszystkich którzy lubią kreatywne zabawy postanowiłam zabrać w jednym miejscu ponad..... pomysłów na prace plastyczne. Proste w wykonaniu, nie potrzebują dużych nakładów materiałów ani czasu. Mamy nadzieje, że spodoba Wam się takie zestawienie :-)  

Niezbędnik każdego chłopaka oraz Niezbędnik akażdej dziewczyny. Jak ogarnąć dojrzewanie - Wydawnictwo Debit

Dziś chciałam Wam przybliżyć dwie bardzo wartościowe książki, które w bardzo prosty, przystępny a przy tym subtelny sposób opisują zmiany jakie powstają w ciele dojrzewającego nastolatka. Dwa niezbędniki, jeden skierowany do chłopców, drugi do dziewczynek, to książki, które powinny trafić w ręce każdego nastolatka. Publikacje ukazały się na rynku nakładem Wydawnictwa Debit .

Uciekający pieprz - "Wakacyjne PIĄTKI z eksperymentami"

Kolejny wakacyjny piątek i kolejny eksperyment w ramach inicjatywy "Wakacyjne PIĄTKI z eksperymentami ", której pomysłodawczynią jest  Karolowamama .  Do wykonania naszego eksperymentu - uciekający pieprz - potrzebujemy: - miski/głębokiego talerza, -  pieprzu, - płynu do naczyń, - małego pojemnika, - wody.