Przejdź do głównej zawartości

Tetra - Trax - Educational Insights - PROJEKT "Grajmy"

Jeżeli jesteście przeciwnikami gier komputerowych dla dzieci tak samo jak ja, ale jednocześnie nie chcecie aby Wasze dziecko "traciło to coś", mamy dla Was alternatywne rozwiązanie.

Prezentujemy Tetra - Trax od Educational Insights, współczesną niekomputerową wersję klasyka, który swoją światowa premierę miał w roku 1084 w ZSRR. Gra tertis stworzona przez zespołu Pażytnowa w Akademii Nauk ZSRR w Moskwie na komputerze Elektronika 60, jest jedna z najpopularniejszych gier na świecie, inspirowana grą "Pentomino".





Pierwsza wersja posiadanej przez nas gry powstała w 2002, zdobywając w tym samym roku liczne nagrody i wyróżnienia.

Gra składa się z:
- podstawki i białej matrycy, które po złożeniu tworzą całość,
- 12 białych płytek (puzzli)o różnych kształtach i wielkościach,
- 12 czarnych płytek (puzzle) o różnych kształtach i wielkościach.




Przeźroczysta matryca ma wewnątrz zamontowane szyny, które biegną pionowo w dół, natomiast płytki posiadają wyżłobienia w określonych miejscach, dzięki czemu są wsuwane do matrycy. Takie rozwiązanie uniemożliwia umieszczenie płytek w dowolnej pozycji. Płytka musi być tak ułożona aby wyżłobienia na niej dopasowały się do szyn. Daje to możliwość umieszczenia puzzla tylko w dwóch z czerech pozycji. Dzięki takiemu rozwiązaniu gra jest znacznie ciekawsza, ponieważ konieczne jest przeanalizowanie i użycie najkorzystniejszego układu z posiadanych przez siebie elementów.

Zdjęcie poniżej przedstawia płytkę z dwoma wyżłobieniami



Przebieg gry

Każdy z graczy otrzymuje 12 płytek w tym samym kolorze (grać może jedynie 2 graczy). Następnie gracz, który rozpoczyna grę umieszcza jedną z posiadanych plakietek w matrycy. Po tym to samo czyni drugi gracz. Punkty uzyskuje gracz w chwili gdy jego płytka którą właśnie umieścił w matrycy dotyka innej płytki przeciwnika (tyle ile płytek dotyka tyle gracz otrzymuje punktów). Grę wygrywa ten kto zdobędzie większą liczbę punktów.










Na podstawce pod matrycą znajduje się miejsce do zaznaczania ilości punktów. Ale my podczas gry nie korzystamy z niego, gdyż małe strzałeczki znajdujące się tam przesuwają się bardzo ciężko, więc spisujemy wynik na kartce a po zakończonej rozgrywce zaznaczamy wynik strzałkami :-) Jan na załączonym poniżej zdjęciu.

  

Możliwy jest również wariant dla jednego gracza. W tym przypadku celem gry jest umieszczenie wszystkich 24 elementów w matrycy bez pozostawiania wolnych pól. Jest to o tyle utrudnione, iż jak już wcześniej wspomniałam, płytki nie mogą być umieszczane w dowolnej pozycji, ze względu na zamontowane w niej szyny.  

Gra jest wspaniałą zabawą jak również nauką. Ćwiczy logiczne myślenie, spostrzegawczość, kombinatorykę, uczy przewidywać skutki.

Polecamy tym dużym jak i tym małym




Wpis powstał w ramach projektu #‎grajmy‬


Komentarze

  1. wyjątkowo w tym wypadku wersja elektroniczna bardziej do mnie przemawia...
    pewnie dlatego, że nie ma tu takich tańczących "krakowianek" jak w naszym starym Nintendo :D
    chyba robię się sentymentalna, ale aż miło powspominać :)

    OdpowiedzUsuń

Prześlij komentarz

Popularne posty z tego bloga

Ponad 100 pomysłów na prace plastyczne dla dzieci

Dla wszystkich którzy lubią kreatywne zabawy postanowiłam zabrać w jednym miejscu ponad..... pomysłów na prace plastyczne. Proste w wykonaniu, nie potrzebują dużych nakładów materiałów ani czasu. Mamy nadzieje, że spodoba Wam się takie zestawienie :-)  

Niezbędnik każdego chłopaka oraz Niezbędnik akażdej dziewczyny. Jak ogarnąć dojrzewanie - Wydawnictwo Debit

Dziś chciałam Wam przybliżyć dwie bardzo wartościowe książki, które w bardzo prosty, przystępny a przy tym subtelny sposób opisują zmiany jakie powstają w ciele dojrzewającego nastolatka. Dwa niezbędniki, jeden skierowany do chłopców, drugi do dziewczynek, to książki, które powinny trafić w ręce każdego nastolatka. Publikacje ukazały się na rynku nakładem Wydawnictwa Debit .

Uciekający pieprz - "Wakacyjne PIĄTKI z eksperymentami"

Kolejny wakacyjny piątek i kolejny eksperyment w ramach inicjatywy "Wakacyjne PIĄTKI z eksperymentami ", której pomysłodawczynią jest  Karolowamama .  Do wykonania naszego eksperymentu - uciekający pieprz - potrzebujemy: - miski/głębokiego talerza, -  pieprzu, - płynu do naczyń, - małego pojemnika, - wody.