Temat układanek typu "łączenie cech" podejmowałam już kilkukrotnie. Jedne miały za zadanie ćwiczenie segregacji według rozmiaru tu, inne miały na celu ćwiczenie przyimków. Były paradygmaty tu. Były też w formie puzzli dwuczęściowych tu.
Po raz kolejny wracam do "tych" układanek, ale w innej niż do tej pory odsłonie. Dotychczas wszystkie proponowane przeze mnie propozycje tyczyły się gotowych do wydruku materiałów, w których plakietki z prawidłowymi odpowiedziami były podane jako gotowe to dopasowania.
Dzisiaj propozycja, którą każdy może przygotować w domu bez drukarki. Jedyne co jest potrzebne to kartka papieru, na której należy narysować tabelkę (ilość pól zależy od Was). Ja swoją wydrukowałam, ale taką samą funkcje spełni każda jedna narysowana. W mojej wersji jest 9 pól do uzupełnienia. Dla młodszych dzieci można zacząć od 4 pól. Następnie należy przygotować elementy do łączenia. I tu można wykazać się ogromną kreatywnością. U nas poszły w ruch różne elementy gier, żetony, kamyki, klocki, krążki, pompony i mazaki (tu świetnie sprawdzą się również pieczątki czy kredki), ale możliwości jest o wiele więcej. Jedyna o czym trzeba pamiętać to to, że potrzebne są takie same elementy w większej liczbie (w zależności od ilości pól do uzupełnieni). U nas trzeba było po 8 takich samych elementów. Ważne jest aby takie same elementy nie różniły się nawet najdrobniejszym szczegółem. Należy również upewnić się czy po połączeniu obydwa elementy będą się mieściły na odpowiedniej kratce (mogą być za duże wtedy należy je wymienić na mniejsze).
Mając już powyższe punkty przygotowane, można przestąpić do układania. Pierwsze należ przygotować plansze tzn. ustawić jeden górny wiersz pionkami (po jednym na kratce) oraz jedną pierwszą od lewej kolumnę również po jednym pionku na kratce. Tak przygotowana plansza jest gotowa do uzupełnienia. (zdjęcie poniżej)
Zadaniem dziecka jest połączenie dwóch określonych elementów na jednej kratce (należy ty pamiętać o zasadzie, iż zawsze pierwsze stawiany jest pionek/klocek/żeton itd. z pionowej kolumny a jako drugi pionek/klocek/żeton itd. z górnego wiersza.
Takie ćwiczenia są wspaniały treningiem koncentracji, logicznego myślenia, analizy i wyciągania wniosków jak również motoryki małej.
Ponadto dziecko musi samo odnaleźć daną odpowiedź (nie jest ona gotowa, podana jak w przypadku układanek drukowanych z gotowymi odpowiedziami do dopasowania) co jest dodatkowym atutem takiej formy ćwiczeń.
Polecamy taką formę ćwiczeń wszystkim miłośnikom układanek :-
Czas na Ignacego układanie :-
Użyliśmy elementów z 3 różnych gier
Użyliśmy klocki
Użyliśmy krążki, żetony i kamyki
Użyliśmy pomponów i szczypiec
Użyliśmy mazaków typu "DO A DOT" - o innych zastosowaniach mazaków pisałam wcześniej tu
Komentarze
Prześlij komentarz